2. des. 2009

Sjøllaga er vellaga!

Jeg er med på et prosjekt som skal prøve å få flere 10-klassejenter til å velge realfagstudier videre. For å oppmuntre jentene skal jeg (og de andre som er med på prosjektet) ut å gjennomføre fengene forsøk innenfor realfagene. Og i denne sammenhengen har jeg lært meg å diske opp med godsaker som enhver jente ikke kan fornekte. For med en gang noe lukter deilig, føles mykt og godt på huden og i tillegg er rosa så kan det ikke slå feil!


En deilig lipsyl og en knallgod håndkrem (nei ikke til ansiktet.... da blir du RØD) ble tillaget på kjemilaben i de sene kveldstimer for en del uker siden, og nå står de og roper på meg hver kveld på det nye og fine badet mitt! Og du trenger ikke være 15år, usikker, hormonell og glad i rosa for å lage deg egen håndkrem eller lipsyl, og fantastiske julegaver er det også!

Og her kommerhandlelista til selvlaget lipsyl (apoteket skal ha alt dette):

10 g parafin

15 g bivoks

15 g kokosfett

25 g vaselin

40ml mandelolje

(Evt. fargestoff, for eksempel rød jernoksid eller konditorfarge)

Du trenger kokeplate, kasserolle, begerglass (ca 250ml), skje, former/ bokser for å ha leppestiften i.

Kok opp vann i en kasserolle til vannbad. Legg parafin (10g) og små biter av bivoks (15g) i et begerglass. Plasser begerglasset i kasserollen og smelt sammen under omrøring. Tilsett vaselin (25g) og kokosfett (15g) og rør til en jevn blanding (uten klumper). Løft kjelen av platen. Tilsett mandeloljen (40ml) og rør. Fargestoff kan tilsettes hvis ønskelig.

Hell blandingen i formene – jobb raskt her fordi det stivner fort! La formene med leppestift i stå til de er helt avkjølt.

Voila! enkelt, deilig og billig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du skriver en hilsen :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails